x
بازدید: 6078 سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1397

راه هایی برای تبدیل شدن به اَبَر گرافیست!

فرزانه شفیعی_ همون طور که همه ی گرافیست ها میدونن ، رشته ی طراحی گرافیک بسیار پویاست و از نظر تکنولوژی و خلاقیت مدام در حال پیشرفت و تغییره. یادگیری فوت و فن های جدید کار راحتیه ولی این محدودیت هایِ خلاقیت ماست که کار رو سخت میکنه!
تو این مقاله ، لیستی از راهنمایی ها ، تمرین ها و شیوه هایی رو می بینیم که به شما کمک میکنن خلاقیت خودتون رو تقویت کنید و برای تبدیل شدن به یک اَبَر گرافیست آماده بشید...

کلکسیون دار باشید!

هرجا و هر زمان که  طرحی حس خلاقیت شما رو قلقلک میداد و ازش الهام میگرفتید سریع اون رو به خونه بیارید و در یه جعبه یا پوشه نگهداری کنید. شما میتونید این کار رو به صورت آنلاین هم انجام بدید. طرح ها و عکس هایی که تو سایت های مختلف میبینید رو در یه پوشه مشخص به نام "الهام بخش" در کامپیوتر خودتون ذخیره کنید. این کلکسیون خوب، مواقعی که شما هیچ نظر و ایده ای برای ادامه ی طراحی ندارید به کمکتون میاد.

به وبلاگ طراح های معروف سری بزنید

همه مون میدونیم که وب، دنیای بزرگ و ارزشمند اطلاعاته و هرکسی به دلخواه از این دنیای مجازی استفاده میکنه. پس از عکس ها و طرح ها و نوشته های طراحان معروف که تو سایت یا صفحات مجازی شون قرار دادن حتما استفاده کنید.تنها هزینه ی این کار ،  زمان شماست!

ز گهواره تا گور دانش بجوی!

هیچ وقت دست از یادگیری مطالب جدید برندارید. چون مابین اونا تکنیک ها و حقه های جدیدی هست که تو طراحی از اون ها استفاده میکنید و ممکنه باعث صرفه جویی زمان هم بشه. سایت های خوب آموزشی و حتی بعضی سایت های شخصی پر از آموزش های گام به گام با بیان ساده، آماده کمک رسانی به شما هستن. پس به طور مداوم مهارت های خودتون رو با دنبال کردن آموزش و تکمیل اونا بهبود بدید.

اضافه کردن کتاب های مفید به سبد خرید

داشتن یه مجموعه خوب از کتاب های آموزشی یا الهام بخش، شما رو تو یادگیری خیلی کمک میکنه. با این یار مهربان، نامهربان نباشید!

یک وبسایت داشته باشید

داشتن یک وبسایت یا یک صفحه فعال تو شبکه های مجازی انگیزه بیشتری برای کشیدن طرح های جذاب به شما میده. ضمن اینکه از نظرات و پیشنهادات دوستان و همکاران خودتون استفاده میکنید. اگر دوست دارین تو جامعه گرافیست ها جلب توجه کنید لازمه که به اندازه کافی برای دنیای مجازیتون وقت بذارید.

 عضویت و فعال بودن در جامعه طراحی

به عنوان یک طراح آزاد (freelance designer)، پیوستن به یک جامعه طراحی آنلاین خیلی مهمه. چون نه تنها شما رو در دنیای طراحی به روز نگه می داره، بلکه برای فهمیدن نظرات و انتقادات دیگران هم راه خوبیه. یک سایت مثل deviantart برای شروع عالیه!

 توجه به این نکات هم میتونه کمک بیشتری به شما  بکنه:

  • با طراحان دیگر همکاری کنید.
  • تو مسابقات و رقابت ها شرکت کنید، این انگیزه شما رو برای بهتر شدن بالا میبره.
  • دنبال نظرات و مشاوره از طراحان دیگرباشید چون همیشه ارزیابی های خودتون بهترین نیست.
  • طرح هایی که نزدیک به علاقه شما هستن رو پیدا کرده و آموزش هایی که روش های مبهم رو یاد دادن مطالعه کنید.
  • برای انتقادات دیگران ارزش زیادی قائل باشید . حتی خوندن نقد طرح های سایر گرافیست ها کمک بزرگی به شما میکنه.

 هر زمان که وقت آزاد  پیدا کردید، پروژه های نمونه (الگو) بسازید

  مثلا یک نام تجاری جعلی برای شرکت خودتون  ایجاد کنید و با تمام خلاقیت و بدون هیچ محدودیتی طراحی رو شروع کنید. طراحی لوگو، کارت ویزیت، بروشورها، وب سایت ها، واحد های یک ساختمان و... . وقتی ارباب رجوع ایده ها و نظرات خودش رو به شما دیکته میکنه، چیزی از "شما" در اون طرح باقی نمیمونه! پس بدون محدودیت طراحی کنید و نمونه کارهاتون رو افزایش بدید. شما حتی میتونید برای مدارس یا گروه های دوستانه طرح های رایگان اهدا کنید تا از نطرات و بازخوردهای اون ها تجربه بیشتری کسب کنید.

طرح های دیگران را دوباره بکشید

سعی کنید پروژه های دیگران رو دوباره طراحی کنید. این به شما کمک می کنه که هرچیزی اونها نادرست انجام دادند شما بهتر انجام بدید و با طرز فکر و ایده های بقیه آشنا بشین.

با دیگر طراحان در ارتباط باشید

دست از حسادت بردارید! شاید دیدن شخصی بهتر  و موفق تر خوشایند شما نباشه، ولی همیشه سعی کنید با افرادی که مهارت بالاتر و تجربه و استعداد بیشتری دارند ارتباط برقرار کنید. این به شما انگیزه میده تا بیشتر کار کنید و  مشتاق یادگیری مباحث جدید باشید. شرکت در همایش ها و رویدادها،  یه راه عالی برای دیدار با طراحان مطرح هست.

بسيار سفر بايد، تا پخته شود خامي!

همه ما میدونیم که مهم ترین تاثیرات سفر، کم شدن استرس و حالت روزمرگی و بیشتر شدن تنوع دیداری و شنیداری ما هستش. تجسم فرهنگ های جدید و دیدن آثار هنری اون ها ذهن شما رو به یک دنیای جدید تبدیل می کنه. این میتونه برای طرح های شما خیلی خیلی الهام بخش باشه. همون طور که دکتر ویلیام مادوکس گفته:" پیوند انسان‌ها با فرهنگی جدید، هویتی تازه به آنها می‌بخشد که این باعث بروز خلاقیت‌های بیشتری می‌شود".

طراحی کنید...!

 هر زمان ایده ای به ذهن شما خطور کرد، بدون محدودیت های نرم افزاری ، دست به قلم بشید و وقتتون رو صرف کشف ایده ها و مفاهیم کنید. شما میتونید ساعت ها و تحت هر شرایطی طراحی کنید و تغییرات دلخواه رو اعمال کنید. این کاغذ های ارزشمند میتونه پیش نویس طرح های دیجیتال شما باشه.

نظرات
محمدجواد بابائی: 1397/12/24 - 14:47

سلام
برای این قسمت >>عضویت و فعال بودن در جامعه طراحی <<از این چند عدد سایت فعال معرفی میکنید
ممنون از لطفتون