x

آنچه باید از لایه ها بدانید

قسمت دوم

بازدید: 3004 یکشنبه 11 آذر 1397
فتوشاپ

در قسمت قبلی این آموزش، مفاهیمی چون شفافیت لایه ، Clipping Mask و ماسک لایه را یاد گرفتیم. در این قسمت می خواهیم نحوه ادیت و ایجاد یک ماسک لایه و همینطور گروه کردن لایه ها را کار کنیم. پس با ما همراه باشید.

فایل تمرین این آموزش را می توانید ازین قسمت دانلود کنید.

ویرایش ماسک لایه

برای اینکه بهتر متوجه شوید که ماسک لایه چه کار می کند، بیاید روی ماسک موجود در لایه Acorn کار کنیم. قرار است از ابزار قلمو Brush استفاده کنیم که در درس بعدی به طور کامل نحوه کار با آن را توضیح خواهیم داد. 

1. ماسکِ لایه مدنظر را انتخاب می کنیم، مطمئن شوید که روی بخش ماسک هستید نه خود لایه. 

2. ابزار براش را بر میداریم و رنگ پالت را سفید انتخاب می کنیم. 

3. سپس روی بخش هایی از تصویر که می خواهیم برگردد و دیده شود می کشیم. در این مثال من روی بخش هایی را پاک کردم که بلوط روی آن قرار داشت.

4. رنگ پالت را مشکی بگذارید و روی بخش های دیگر این لایه بکشید. همینطور که می بینید این بخش ها حذف می شود.

پس اگر بخواهیم قائده کار با ماسک لایه را بگوییم : رنگ سفید به معنای نمایش لایه و رنگ مشکی به معنای پاک کردن آن است.

برای مسلط شدن به ماسک لایه و کار با براش، بهتر است تمرین کنید و گزینه هایی مثل سایز قلمو، Hardness (سختی) و شفافیت براش را هم تست کنید.

ایجاد یک ماسکِ لایه

حالا که می دانید یک ماسک در فتوشاپ چگونه کار می کند، بیایید یک ماسک لایه بسازیم:

1. لایه مدنظر را انتخاب کنید. من در این تصویر لایه رکورد را گرفته ام. و از قسمت پایین روی گزینه سوم بزنید که در واقع Create a layer mask هست.

2. یک عکس از ماسک لایه که با رنگ سفید پر شده است کنار لایه اصلی اضافه می شود و با یک زنجیر بهم قفل شده اند.حالا می توانید ابزار قلمو را بردارید و روی آن کار کنید.

توجه داشته باشید که می توانید برای یک لایه چند ماسک بگذارید اما کار یکم پیچیده می شود. 

استفاده از ماسک لایه در Adjustment layer ها

اگر آموزش مربوط به لایه های تنظیمات را دیده باشید، نحوه ساخت یک لایه ادجاستمنت را بلدید، اگر دقت کنید در این لایه ها یک ماسک لایه به صورت پیش فرض وجود دارد که به شما اجازه می دهد بخش هایی از تصویر که می خواهید تحت تاثیر افکت لایه ادجاستمنت نباشد را با رنگ مشکی پاک کنید.

گروه بندی لایه ها

زمانی که کارتان در فتوشاپ حرفه ای تر می شود و تعداد لایه هایتان بیشتر، حتماً به دسته بندی و مرتب کردن لایه ها نیاز پیدا می کنید. برای این کار می توانید از پوشه ها استفاده کنید.

ساخت یک گروه

1. دکمه پوشه را از پایین پنل لایه ها بزنید.

2. یک پوشه خالی ساخته می شود. لایه هایی که می خواهید را با نگه داشتن دکمه شیفت از روی کیبرد انتخاب کنید. و داخل پوشه بکشید.

3. می بینید که تمام لایه ها به داخل پوشه رفته اند و برای مشاهده آنها می بایست فلش کنار پوشه را بزنید.