x
بازدید: 5465 چهار‌شنبه 01 آذر 1402

وقتشه که تصویرگر بشی!

فرزانه شفیعی- تا حالا به معنای "تصویرگری" فکر کردین؟! کلمه تصویر سازی "illustration" به معنای روشنایی، روشنگری معنوی یا فکری ست. تصویرگر ها (illustrator)، با استفاده از قلم، رنگ، مداد، نرم افزارهای گرافیکی و سایر ابزار، پیام خودشون رو به زیباترین شکل ممکن منتقل می کنن. گاهی یک اثر هنری خلق شده توسط اون ها می تونه ساعت ها ذهن هر فردی رو به خودش مشغول کنه. یک اثر خلق شده توسط یک تصویرگر، حتما موضوعی رو دربرمی گیره که این موضوع می تونه آموزشی، روانشناسی، اجتماعی، هنری یا ارتباطی باشه. و به همین علت از آثار اون ها در نشریات، کتاب ها یا تبلیغات استفاده می کنن.

اینکه چطور یک تصویرگر ماهر بشیم، موضوع مطالبی هست که در این مقاله گردآوری شده.

  1) هنرمند شوید!

حتی اگر شما استعداد زیادی در کارهای هنری دارین، تحصیل در دوره های هنری می تونه پیشرفت شما رو چندین برابر کنه.

  • برای قدم اول و ورود به دنیای هنر، می تونید در یکی از رشته های هنری مورد علاقه تون تحصیل کنید. تحصیل در مدرسه یا دانشگاه هنر، علاوه بر یادگیری و آشنایی بیشتر با اساتید با تجربه ، مهارت های شما رو به چالش می کشه و فرصت رشد و پیشرفت به شما میده.
  • عاشق نقد ها باشید! مزیت نقد این است که به شما کمک کند که به عنوان یک هنرمند بیشتر بیاموزید و پیشرفت کنید.
  • اگر مدرسه یا دانشگاه هنر گزینه ی مناسبی برای شما نیست، روش های دیگری برای کسب هنر پیدا کنید. دوره های هنر رو در آموزشگاه های آزاد بگذرونید، به دنبال یک کارآموزی با یک هنرمند محلی یا یک شرکت طراحی برید. همچنین شما می تونید از کتاب ها، آموزش های آنلاین و سایر منابع آموزشی کمک بگیرید.

 2)  از نرم افزارهای گرافیکی استفاده کنید

تو دنیای امروزی نقش نرم افزارها در دنیای هنر رو نمیشه نادیده گرفت. چه بسا تعداد زیادی از گرافیست ها به کمک نرم افزارهای جدید، آثار خارق العاده ای ثبت و با کل دنیا به اشتراک می گذارن.

در زیر چند نرم افزار مهم در طراحی گرافیک رو معرفی می کنم:

  • Adobe Photoshop : یکی از استاندارد ترین نرم افزارهای کار با عکس که به کمک اون می توان تصویرسازی هم کرد.
  • Adobe InDesign و  Adobe Illustrator: از بهترین و شناخته شده ترین نرم افزارها برای کار با گرافیک برداری و تصویرسازی
  • Corel Painter:   نرم افزاری برای طراحی و نقاشی دیجیتال

با مشخص کردن رشته و زمینه ای که دوست دارین در اون فعالیت داشته باشین، یادگیری مناسب ترین نرم افزار رو در اولویت قرار بدین.

 3) حیطه کاری خود را مشخص کنید

تصویرسازان به پنج گروه عمده تقسیم می شوند:

  •  تصویرسازان نشریات : که در روزنامه ها و مجلات طرح هایی با موضوعات اجتماعی و سیاسی خلق می کنند.
  •  تصویرسازان کتاب ها : با توجه به موضوع کتاب، طرح جلد یا صفحات را آماده می کنند .
  •  تصویرسازان تبلیغاتی : تصویرسازی پوسترهای تبلیغاتی، آگهی های تجاری و تصویرسازی مربوط به بسته بندی را تهیه می کنند.
  •  تصویرسازان بنیادها و موسسات و نهادها : تصویر هایی در موضوعات اجتماعی،خیریه،ورزشی،خدمات ی،سیاسی و آکادمیک یا علمی را برای موسسات   و نهاد ها خلق می کنند.
  •  تصویرسازان بین المللی : که در آثارشان هویت های فرهنگی، بومی، نژادی، تاریخی و جغرافیایی ملت ها و کشورهای مختلف را انعکاس می دهند.

برای تعیین مسیر شغلی خود، باید زمینه کاری خودتون رو مشخص کنید. مثلا یک تصویرگر کتاب کودک بیشتر به سمت طراحی انسان و حیوانات تمایل دارد و یا یک تصویرگر اجتماعی ممکن است به سمت طراحی کاریکاتور برود.

 4) منحصر به فرد باشید

دنیای تصاویر بسیار رقابتی ست. پس لازمه که یک سبک خاص برای آثار خودتون در نظر بگیرین و به قول معروف امضای خودتون رو داشته باشین. این تمایز به شهرت شما کمک بزرگی می کنه و با گذر زمان طرفدارهای خودشو پیدا می کنه.

چند نمونه از هنرمندانی که با سبک خاص خودشون معروف هستن رو معرفی می کنم:

  • Jordin Isip یک تصویرساز آمریکایی است که با استفاده از سمبل ها و دیدگاه های شخصی پرتره هایی با ظاهر غیرمعمول خلق می کنه.

  • Glenn Jones مفاهیم ساده رو به صورت منحصر به فرد و جذاب به تصویر می کشه.

  • Jessica Hische متخصص در کار با متن و حروف است و جلوه های زیبایی به حروف و فونت ها میده.

نمونه کارهای خودتون رو در سایت یا صفحات مجازی به اشتراک بذارید تا اولین قدم در راه شهرت رو بردارین!

با هنر تصویرسازی می توان پیام هر جمله یا مطلبی را که در چندین خط نوشته شده، به سادگی بیان کرد. هیچوقت از اهمیت تصاویر غافل نشید چون "تصویر" یک زبان بین المللی است.

نظرات
hamed aghajani: 1398/03/07 - 03:51

ممنون از توضیحتون خانم شفیعی.
من خیلی به تصویر سازی و نقاشی دیجیتال علاقه دارم،اما نمیدونم از کجا و چجوری شروع کنم.ممنون میشم شما راهنمایی کنید.و اینکه ایا اموزشگایی برای یاد گیریه نقاشی دیجیتال تو شهر قم شما سراغ دارید؟!
مرسی.