x
بازدید: 6461 دو‌شنبه 15 آبان 1402

چگونه یک طراح تبلیغاتی موفق باشیم

در مقاله قبلی از اهمیت تبلیغات برای کمپانی های مختلف گفتیم و اینکه "طراحی تبلیغاتی" یکی از گرایش ها و زمینه های کاری بسیار خوب برای  طراحان گرافیک هست.

در این مقاله به تکنیک هایی می پردازیم که به هرچه بهتر شدن طرح های تبلیغاتی شما کمک می کنه.

  • ترکیب بندی درست را رعایت کنید

تمام تبلیغات موثر در چند عامل مشترک هستن:

  • لوگوی برند حتما باید به صورت برجسته و غالب، داخل بنر تبلیغاتی شما  نمایان باشه.
  • اولین چیزی که مخاطب به آن توجه می کنه جملاتی از قبیل: "کیفیت بالا" یا "۵۰% تخفیف" یا "تخفیف کوتاه مدت" هست. پس باید بیشتر فضای بنر تبلیغاتی شما رو در بربگیره.
  • عبارت‌هایی مانند "برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید"، "با ما همراه شوید" یا "مشاهده کنید" مخاطبان رو به سمت شما هدایت می کنه. پس در یک نقطه ی واضح از این جملات استفاده کنین.

  • قدرت رنگ ها رو دست کم نگیرید

رنگ ها تاثیر بسیار زیادی روی خلق و خوی ما دارن پس  انتخاب رنگ مناسب در طرح های تبلیغاتی شما نقش بسیار مهمی در موفقیت جلوه های بصری دارد. رنگ های مختلف موجب ایجاد احساسات مختلف در بیننده می شوند و چیزی که کاملا ثابت شده اینه که رنگ ها بر روند تصمیم گیری خریداران تأثیر به سزایی دارن. تبلیغات، پوسترها و بیلبوردها به درستی از رنگ ها  استفاده می کنن تا توجه مخاطبان را جلب کنن.

به عنوان مثال در تبلیغ بالا، رنگ های قرمز و زرد برای یک دلیل خاص استفاده شده چون قرمز حس هیجان و  زرد حس خوش بینی رو منتقل می کنه.

جا داره که کمی با روانشناسی رنگ ها آشنا بشیم...

قرمز: شور، خشم، هیجان و عشق. این رنگ قدرتمند برای اکثر مخاطبان جذاب هست، اما در استفاده از آن میانه رو باشید.

نارنجی: حس بازیگوشی و احساس تیزبینی. قدرت این رنگ به اندازه قرمز نیست، اما در مقایسه با سایر رنگ‌ها رنگ متفاوت و خاصی است. استفاده از رنگ نارنجی برای دکمه کلیک عالیه.

زرد: تشویق، آفتاب، و دوست داشتنی. زرد چشم نواز بوده و نوع انرژی آن جوان پسند هست.

سبز: سلامت، طراوت، ثروت، محیط زیست، رشد، پرورش و آغاز‌های جدید. مشاهده سبز برای چشم راحت و مطلوبه.

آبی: ایمنی، اعتماد، وضوح، بلوغ، آرامش، عقل، فرم دهنده، رفاه، سرما و مردانگی. رنگ آبی در بیش از نیمی از تمام آرم‌ها و لوگو‌ها دیده می‌شه.

  • فقط یک پیام را منتقل کنید

خیلی از برندها مطالب زیادی رو در تبلیغاتشون به کار می برن که این اصلا درست نیست. استفاده ی بیش از حد از کلمات و تصاویر و نشانه ها در یک پوستر تبلیغاتی موجب بی تاثیر شدن اون میشه. چون بینندگان فقط یک ثانیه روی تبلیغ شما نگاه می اندازن و شما زمان کمی برای جذب اون ها دارین. بنابراین هر چه محتوای کلی بنر شما ساده‌تر باشه، پیام شما بهتر و سریع تر منتقل می شه.

همونطور که می بینین پوستر بالا در نگاه اول اصلا گیرایی نداره و به سختی پیام خودشو می رسونه.

  • از تایپوگرافی های ساده استفاده کنید

یکی از مهارت های طراح تبلیغات، تایپوگرافی هست. یک فونت خوانا و اندازه ی مناسب برای متن می تونه در نگاه اول دید مخاطب رو خیره کنه. از سایه زدن های عجیب و غریب دست بکشید! متن باید قابل اطمینان، مستقیم و محاوره ای به نظر برسه. توجه کنید که هرگز از فونت‌های شکسته / ناخوانا، فونت‌های بسیار نازک یا متن بدون خط اصلی استفاده نکنین.

مسلما نوع نوشته ای که برای پوستر تبلیغ یک همایش استفاده می شه با پوستر تبلیغ یک رستوران خیلی تفاوت داره!

  • طنازانه طراحی کنید!

بعضی اوقات آگهی های خاطره انگیز از هیچ قانونی پیروی نمیکنن و فقط سرگرم کننده هستن. از نگاه نوروساینس مارکتینگ (بازاریابی به روش علوم اعصاب) طنز می تونه یک نوع سوء استفاده از جاذبه در تبلیغات باشه. به دلیل اینکه، مردم حس شوخ طبعی مشابهی ندارن ممکنه یه موضوع برای یک نفر خنده دار و برای نفر دیگه احمقانه باشه! اگرشما به عنوان طراح بتونین اون نقطه شیرین رو که از نظر عموم مردم جالبه، به شکل یه آگهی خلاقانه و هوشمندانه  پیش ببرین، حتما در قلب و ذهن مخاطبان مورد نظر خود جا باز می کنین.

90٪ از همه اطلاعاتی که به مغز ما منتقل شده، بصری هستن. پس یک طراح تبلیغاتی با استفاده از علم تبلیغات در کنار تخصص خودش،می تونه آثاری فراموش نشدنی رو خلق کنه و به ذهن مخاطبان وارد بشه.

امیدوارم از این دو مقاله ی اخیر لذت برده باشین و با نظرات خودتون ما رو همراهی کنین.

تهیه و تنظیم : فرزانه شفیعی - گرافیک و خلاقیت

نظرات
فهیمه کریمی: 1402/10/04 - 12:05

ممنون از مقاله عالی و مفیدی که در رابطه با این موضوع قرار دادین.