x
بازدید: 3697 چهار‌شنبه 15 آذر 1402

با فتومونتاژ از مرز واقعیت رد شو!

حتما تا بحال با تصاویر شگفت انگیز و تخیلی که ساعت ها ذهن شما رو درگیر خودشون می کنن رو به رو شدین و حتما از خودتون پرسیدین که این عکس ها چطور ساخته می شن؟! من می خوام شما رو با یک هنر جدید و خارق العاده در دنیای گرافیک آشنا کنم. هنر "فتومونتاژ".
قدمت فتومونتاژ بر می گرده به جنگ جهانی دوم که سرباز ها با تکه تکه کردن عکس های متفاوت و کنار هم گذاشتن اون ها، کارت های یادگاری جالبی برای خانواده های خودشون درست می کردن. بعد ها این کار یک هنر محسوب می شد و گاهی عکس ها آنچنان هنرمندانه و با ذوق کنار هم قرار می گرفتن که انگار از اول شخصی با دوربین اون عکس رو گرفته! فتومونتاژ (Photomontage) عکسی ساخته شده از ترکیب چندین عکس هست که این در بین هنرمندان طرفداران زیادی پیدا کرده. با قرار دادن خلاقانه ی تصاویر می شه یک تصویر جدید، یک داستان جالب و یک معنای عمیق به وجود آورد.
گاهی احساس یک عکاس تنها در یک تصویر نمی گنجه و برای انتقال پیام خودش به استفاده از چندین عکس روی میاره. از طرفی اثر فتومونتاژ روی بیننده ها هم بسیار بیشتر از یک تصویر ساده هستش. هنرمند واقعی با مهارت های عکاسی و پردازش تصویر خودش می تونه ذهن افراد رو به چالش بکشه و معنای عمیقی به اون بده. حالا اگر شما هم دوست دارین بدونید با فتومونتاژ چه کارهایی می شه کرد با من همراه باشید.

فتومونتاژ از کی وارد دنیای انسان ها شد؟
قبل تر ها عکاسان به چاپ کردن عکس ها و داشتن فیزیکی اون ها اعتقاد زیادی داشتن. به همین دلیل برای داشتن یک فتومونتاژ باید عکس ها رو تکه تکه می کردن و در جاهای مد نظرشون می چسبوندن. نهایتا با این کار یک "کلاژ" زیبا و پر از مفاهیم جدید ساخته می شد. در حقیقت کلاژ هم از مونتاژ تصاویر کنار هم ساخته می شه ولی تفاوت اون با فتومونتاژ در چاپی بودن تصاویر هستش.
اگر بخوام به یکی از مهم ترین و قدیمی ترین فتومونتاژ های دنیای هنر اشاره کنم، اثر" برش با چاقوی آشپزخانه " که گلچینی از تصاویر چهره های برجسته مانند آلبرت انیشتین بود که در اون زمان بسیار مشهور شد.
اما بعد تر با پیشرفت دوربین های آنالوگ روی هم افتادن عکس ها محبوبیت پیدا کرد. عکاسان، شاتر دوربین هاشون رو چندین بار باز می کردن تا فیلم با تصاویر مختلف نمایش داده بشه. بعد هر تصویر که روی اولین تصویر قرار می گرفت، تصاویری شبح مانندی از افراد و اشیا، ظاهر می شد.
حالا که با تاریخچه ی جالب این هنر آشنا شدید بهتره بریم به زمان حال که فناوری های دیجیتال همه چیز رو تغییر دادن!
 
فتومونتاژ شما رو به دنیای رویا ها می بره!
تکنینک فتومونتاژ با ظهور عکاسی دیجیتال و کامپیوتر، جان تازه ای گرفت و پیشرفت عظیمی پیدا کرد. به طوری که طراحان این روزها در وب سایت ها، پوستر ها، تیزرهای تبلیغاتی، موشن گرافیک و... از این هنر استفاده ی زیادی می کنن.
افراد معروفی در این رشته مشغول فعالیت هستن که آثارشون رو در فضای مجازی می شه مشاهده کرد. یکی از این افراد آقای Erik johansson هستن.  یک عکاس و هنرمند تجسمی از سوئد که کارهای اون رو  می شه با عنوان دنیای سوررئالی توصیف کرد. پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر و ایده گرفتن از این هنرمند به وبسایت  اون مراجعه کنین.






چطور از فتومونتاژ کسب درآمد داشته باشیم؟
از مزیت این هنر به نامحدود بودن می شه اشاره کرد چون برای هر موضوعی می شه نقطه ی خیال انگیز پیدا کرد. برای تصویر جلد کتاب ها، پوستر فیلم و آهنگ، بنر های فرهنگی، وبسایت ها و خیلی  زمینه های دیگه می تونین این تکنیک رو به کار برید.
یکی از روش های درآمد زایی برای طراحان گرافیک، استفاده از هنرشون در صنعت تبلیغات هستش. چون برند های مختلف برای نشون دادن ویژگی های خاص محصولاتشون با هم رقابت زیادی دارن. اینجاست که شما با خلق یک عکس شگفت انگیز از کالای اون ها می تونید در سطح جهان دیده بشین. برای مثال به عکس های تبلیغاتی زیر که برای کفش های Air Jordans هستن توجه کنین.




حالا که از زیبایی و قدرت فتومونتاژ آگاه شدین، وقتشه که توانایی خودتون رو در این راه بسنجید. شاید از کودکی در ذهن شما تصاویر خلاقانه و خیال انگیزی بوده که هیچ وقت در واقعیت نمی تونین مشاهده کنین. ولی این امکان وجود داره که با دستان خودتون زیباترین و عجیب ترین عکس ها رو بسازید. نرم افزار قدرتمند فتوشاپ بهترین ابزار برای این کار هست. اگر با خلاقیت و کمی مهارت از تکنیک فتومونتاژ در فتوشاپ استفاده کنین، تصاویری خلق خواهند شد که مرزی بین خیال و واقعیت ندارن.
اگه دوس دارید فتومونتاژ رو به صورت کاملا حرفه ای از مبتدی تا پیشرفته یاد بگیرید تیم گرافیک و خلاقیت برای شما عزیزان پکیج  آموزش حرفه ای فتومونتاژ رو آماده کرده که در صورت تمایل می تونین اونو دریافت کنید و از آثار هنری که خلق می کنین لذت ببرین.