بازدید: 1633 جمعه 12 مرداد 1397

تبلیغات خلاق

فرزانه شفیعی- این روزها برند های موفق دنیا فقط به اینکه محصولات خودشون رو به مشتری ها بفروشن اکتفا نمی کنن! بلکه سعی دارن اون ها رو به تصمیم گیری بر اساس احساساتشون تشویق کنن. ما به عنوان یه طراح، لازمه که اطلاعاتی از دنیای تبلیغات و طراحی های تبلیغاتی داشته باشیم تا توانایی خودمون رو در این زمینه محک بزنیم.

از گذشته های دور فروشنده ها به دنبال راهی بودن تا اجناسشون رو به مشتری ها بفروشن، شرکت ها، طرح ها و خدماتشون رو به مردم معرفی کنن، سازمان ها، برنامه و گردهمایی هاشون رو اعلام کنن و کارهایی از این قبیل که مرسوم بوده و هست. معمولا هم برای تبلیغات از بیلبورد های شهری، روزنامه ها، وب سایت و شبکه های اجتماعی که روزانه در معرض دید مردم هستن استفاده می کنن. اما تبلیغات کاری بیشتر از ایجاد یه طرح یا صفحه آرایی هست. بلکه همیشه نیاز به علم بازاریابی، روابط عمومی، شناخت الگوهای مصرف مشتری، روانشناسی مصرف کننده و آگاهی از روند بازار مشهود بوده.

تحقیقات ثابت کرده که آگهی های خلاق الهام بخش تر از اون هایی هستن که خیلی ساده به ویژگی های یه محصول اشاره کردن. چون یه تبلیغ هوشمند، در ذهن مشتری نگرش مثبتی به خرید محصولات شکل میده. پس میشه گفت یه آگهی خلاق باید منحصر به فرد و تعجب آور باشه تا بتونه مدت ها تو ذهن همه موندگار شه. طراح با استفاده از ایده های جدید و نشون دادن جلوه ای خاص در تبلیغاتش، تمرکز مشتری ها رو به سمت چیزی که می خواد می بره.

همیشه این جمله ی استفان وگل، افسر ارشد خلاق آلمانی که رئیس شرکت تبلیغاتی Ogilvy & Mather هست(یکی از قوی ترین شرکت های ارتباط و بازاریابی در جهان) رو به یاد داشته باشید:

"هیچ چیز کارآمدتر از تبلیغات خلاقانه نیست. تبلیغات خلاقانه به یاد ماندنی تر، با دوام تر و با هزینه های رسانه ای کمتر است. "

 

طراحان تبلیغاتی مسئول توسعه ایده ها و تبلیغات مناسب برای یک شرکت یا سازمان هستن که اکثرا در رشته های مرتبط با گرافیک تحصیل کردن. از ویژگی های شخصیتی که می تونه کمک کننده ی کار اون ها باشه، داشتن چشم هایی تیز برای دیدن جزئیات بیشتر و ذهنی خلاق و باز برای ایده های بهتر هستش. اون ها باید با استفاده از رنگ و تصویر و متن مشتری ها رو متقاعد به خرید محصول کنن. پس توی همه ی این موارد نیاز به دانش و تخصص دارن.

در این بخش مهارت هایی که یه طراح تبلیغاتی نیاز داره رو بررسی میکنیم.

یک طراح تبلیغاتی علاوه بر تسلط روی نرم افزارهای گرافیکی، باید در زمینه های تایپوگرافی، تصویر سازی و طراحی صفحات هم تخصص داشته باشه. به طوری که ترتیب عناصر یک صفحه رو با هدف خاص، جوری قرار بده که نگاه بیننده رو به بازدید از یه وبسایت یا برقراری تماس تلفنی هدایت کنه.

یکی از مهارت های طراح تبلیغاتی تخصص در تولید دیجیتال و چاپ در هر فرمتی هست. چون ممکنه سفارشاتی از نوع دیجیتال مثل لوگو یا تبلیغات یک وبسایت داشته باشه. و یا اینکه سفارشات چاپ روی هر وسیله ای رو قبول کنه که در اینصورت به اطلاعاتی از مفاهیم چاپ مثل DPI، فرمت ها، اندازه برش، جوهر و پرینتر های مختلف نیاز داره.

 

خب اگه تا الان به طراحی تبلیغاتی علاقه مند شدید، همراه ما باشین تا در مقاله ی بعدی نکات لازم برای یک طراح که در زمینه تبلیغات بهش نیاز داره رو باهم بررسی کنیم.