x
بازدید: 2743 سه‌شنبه 28 آذر 1402

خلاقیت و نوآوری، راحت تر از حد تصور!

تا به حال از خود پرسیده اید که چقدر خلاقیت در طراحی دارید؟ می توان گفت که در هر کاری داشتن ایده های خلاقانه موجب سرعت بخشیدن به پیشرفت می شود. خیلی از انسان ها بر این باورند که ایده های جذاب برای ایجاد طرحی خوب ندارند و انسان خلاقی نیستند! در واقع این تفکر بسیار غلط است! زیرا خلاقیتی که موجب تولید چیزی ارزشمند و یا به دست آوردن مهارت برای یافتن راه حل های جدید برای مشکلات باشد، عملکرد ذاتی در ذهن بوده و به همین دلیل تمامی انسان ها قابلیت خلاق بودن را دارند که می توان آن را گسترش و پرورش داد. راه های زیادی برای ظهور ذوق و استعداد در انسان وجود دارد این مقاله را به بررسی راه های مختلف برای رسیدن به ذهن خلاق و داشتن خلاقیت در طراحی می پردازیم.

 


شناخت راه های افزایش خلاقیت

در سیاره ای که ما در آن زندگی می کنیم افراد زیادی هستند که توانسته اند با داشتن ده درصد استعداد به نتایج خلاقانه ای در حیطه کاری خود برسند. در واقع همین ده درصد نوآوری ذاتی به همراه نود درصد تلاش برای رسیدن به هدف، دلیل اصلی کسب نتایج خوب و درست توسط این افراد شده است.

برای افزایش خلاقیت در طراحی راه های متفاوتی وجود دارد خیلی از این راه ها را می توان روزانه تمرین کرد اما برخی از از این راه هایی که برای رسیدن به ذهن خلاق است، نیاز به زمان و تلاش بیشتری دارند. امروز سعی داریم که چند مورد از تکنیک های ساده  و دشوار را بیان و در مورد آن ها توضیحات مختصری ارائه کنیم .

 

پنج تکنیک کاربردی جهت افزایش خلاقیت در طراحی

1- داشتن اعتماد به نفس

اعتماد به نفس مقوله ای بسیار مهم است. اگر به توانایی ها و شخصیت خود اعتماد داشته باشید قطعا به شکوفا شدن خلاقیت خود کمک بسیاری کرده اید. کاری که شما باید انجام دهید این است که در ازای پیشرفت هایی که به کمک خلاقیت به دست آورده اید از تلاش خود قدردانی کرده و برای به دست آوردن این نوآوری پاداشی برای خود در نظر بگیرید.

نکته ای که می تواند شما را با انگیزه تر کند این است که باید بدانید که شما توانایی ها و شخصیت منحصر به فردی دارید و هیچ کس مهارت های شما را ندارد اگر به درک درستی از این موضوع برسید قطعا راه های خلاقانه ای در طراحی پیدا خواهید کرد که نیاز به اعتماد به نفس دارد. کسی که از اعتماد به نفس برخوردار نباشد تا آخر عمر توانایی های خود را کشف نخواهد کرد و همیشه ترس از حرف ها و قضاوت های مردم را دارد که همین ترس باعث عملی نکرده ایده های خلاقانه خواهد شد.

2- ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف

ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف باعث ایجاد تغییراتی مثبت در خلاقیت شما می شود. سعی کنید زمان خود را با افرادی بگذرانید که دید آن ها نسبت به موضوع با شما فرق دارد این کار باعث ایجاد تحول در ذهن شما شده و دید شما نسبت به دنیا وسیع تر می شود و تجربیات بیشتری کسب خواهید کرد.

سعی کنید در رویداد ها و فعالیت های اجتماعی مختلف شرکت کنید، در جامعه کنار مردم باشید و با آن ها ارتباط برقرار کنید. مثلا اگر علاقه مند به ورود به دنیای هنر هستید به گالری های نقاشی، موزه ها و ... سر بزنید و با هنرمندان و افرادی که در این حیطه اطلاعات دارند صحبت کنید. در واقع باید مهارت ارتباط موثر با دیگران را داشته باشید.

3- ترسیم نقشه ذهنی

یک روش برای وصل کردن ایده ها به طراحی های نوآورانه ترسیم نقشه ذهنی است. این روش برای نمایش ایده ها و مفاهیم مناسب بوده و به عنوان ابزاری متفکرانه در تجزیه و تحلیل مسائل، یادآوری و ایجاد ایده های جدید خلاقانه در طراحی کمک می کند.

نحوه انجام این کار به این صورت است که موضوع مرکزی را در نقشه ذهنی خود می نویسیم و سپس ایده های جدید را در اطراف آن نوشته و با خطوط به موضوع مرکزی اتصال می کنیم. درخت ایده ای که در ذهن خود ایجاد کرده اید باعث طوفان مغزی کتبی خواهد شد.

خلاقیت
درخت ایده به شما کمک می کند تا:

_ اطلاعات را به راحتی یادگرفته و به یاد آورید. ( به کمک ایده ها و مفاهیم )

_ ذهنی خلاق تر داشته باشید.

_ بارش فکری در مغز شما ایجاد شود که باعث به خاطر سپردن تمامی ایده ها خواهد شد. (دراین صورت هر دو نیمکره مغز خود را بکار خواهید گرفت. )

_ مفاهیم، ایده ها و روابط بین آن ها را بهتر درک کنید.

4- از تکنیک شش کلاه تفکر استفاده کنید

این تکنیک برای به دست اوردن خلاقیت در طراحی بسیار کاربردی است در واقع این روش به شما یاد می دهد که چگونه یک طرح را با شش دیدگاه متفاوت ببینید و بررسی کنید. زیرا ممکن است شما دید محدودی نسبت به طرح داشته باشید که نداشتن دید کامل باعث محدود شدن خلاقیت در ایجاد طرح جدید می شود. در تکنیک شیش کلاه تفکر هر روش نشان از طرز فکری برای بررسی مسئله از دیدی متفاوت است که در ادامه مطلب به بررسی و شناخت کامل این شش تفکر پرداخته ایم.

5- یوگا را جزئی از برنامه های خود قرار دهید

لازمه انجام درست فعالیت های روزانه و همچنین انجام کارهای خلاقانه، داشتن تمرکز است به همین دلیل ما این ورزش ذهنی را به شما پیشنهاد می کنیم. این ورزش را می توان به عنوان راهی عالی برای تقویت ذهن دانست که به کمک آن و به وسیله از بین بردن تضاد ها ( داشتن تضاد فکری و ناهماهنگی های ذهنی موجب از بین بردن  فعالیت های نوآورانه ذهن خواهد شد.) ، می توان ذهنی خلاق برای ایجاد طرحی ایده ال پرورش داد.

* تمرین های ذهن آگاهی باعث تقویت مهارت های فکری برای ایجاد تفکر های خلاقاته خواهد شد که سه نمونه از این مهارت ها را بیان می کنیم:

_ این روش باعث باز شدن دریچه های ذهن به سمت ایده های جدید خواهد شد و تفکر همه جانبه را در ذهن ایجاد می کند.

_ آگاهی های ذهنی که توسط ورزش هایی مانند یوگا به دست می آید موجب تقویت توجه در انسان می شوند. و به انسان توانایی شناخت ایده های جدید و درک آن ها را می دهد که می توان به صورت کاربردی و خلاقانه از این ایده ها در طراحی استفاده کرد.

_ یکی دیگر از مزیت های این ورزش که اهمیت بسیار زیادی دارد ایجاد حس شجاعت و انعطاف پذیری در فرد در مقابل موانع و شکست است. می توان گفت رابطه مستقیمی میان موانع و ایجاد نوآوری و خلاقیت در طراحی وجود دارد.

خلاقیت های ذهن

هر کدام از مواردی که گفته شد را می توان به عنوان راهی برای رسیدن به ذهن خلاق در ایجاد طرحی نوآورانه دانست. نکته ای که باید به ان توجه کرد این است که موارد ذکر شده را باید به صورت ممتد اجرا کرده و به آن پایبند بود. اگر به تقویت خلاقیت در طراحی بپردازید قطعا پس از مدت زمان کوتاهی تغییرات را در خود حس خواهید کرد. پس بهتر از قبل از هدر رفتن زمان به استفاده از این راهکار ها بپردازید .  

 

ممنون  از نگاه شما عزیزان
نویسنده: عاطفه یوسف شاهی

 

نظرات
احمد جعفرزاده: 1400/01/30 - 10:37

مطالبهای شما عالیه