x
بازدید: 2987 شنبه 11 فروردین 1397

دیگه وقت شروع کار با ایلاستریتوره!

 مدتهاست از برنامه های طراحی مثل فتوشاپ و کورل استفاده می کنم. زمانی که ایلاستریتور معرفی شد، با پیش فرض های قبلی به سراغ ابزارهای این برنامه تازه نفس رفتم. و تقریباً ناامید شدم از ادامه کار. تعداد زیاد ابزارها، پیچیدگی هایی که هیچوقت در کورل دراو خبری ازشان نبود، ابزارهایی که به نظرم اضافه می آمدند. اما بعد از کمی سرو کله زدن بالاخره دوست شدیم :) همراه باشید با من تا چند نکته کار با برنامه ایلاستریتور را با شما به اشتراک بگذارم.

1. از ابزار پِن نترسید!

Pen tool می‎تواند برای تازه کارها، یک مصیبت باشد ( بین خودمان بماند، کمی بدقلق است). اما عوضش به محض اینکه بر آن مسلط شوید، دنیایتان عوض خواهد شد. دیگر می‎توانید هرآنچه که می‎خواهید طراحی کنید.

البته خیلی از اوقات بدون نیاز به پِن هم می‎توانید طراحی های بسیار خوبی بکنید. اما توصیه میکنم به کار کردن با Pen Tool عادت کنید. 

2. استاد کار با Clipping Mask شوید

اگر از کاربران کورل دراو باشید، حتما با قابلیت پاور کلیپ کار کرده اید. قابلیتی که به ما اجازه می دهد یک شکل یا تصویر را داخل یک شکل دیگر جای دهیم. همین گزینه در ایلاستریتور با نام Clipping mask شناخته می‎شود که البته از فتوشاپ الهام گرفته شده است. به نظر من یاد گرفتن این گزینه را در اولویت بگذارید. در طراحی‎هایتان کمک زیادی به شما خواهد کرد.

3. جعبه ابزار همه کاره ای داریم به اسم Pathfinder!

خدایی عجب پنل کاربردی‎ای دارد ایلاستریتور. با اینکه هنوز نتوانسته‎ام برای یکی دوتا گزینه اش کاربرد خاصی پیدا کنم، اما دمش گرم. pathfinder در واقع مجموعه ای از گزینه های ترکیب اشکال با هم است. که در پیاده سازی لوگوها خیلی به کار می‎آید. 

کار با این پنل را که یاد گرفتید، بروید سراغ ابزار Shape builder. کاربردش را نمی گویم که خودتان امتحان کنید و ذوق بنمایید :)

4. یاد بگیرید قلمو بسازید

اگر ایلاستریتور یک قابلیت داشته باشد که بگویم هیچوقت خسته کننده نمی‎شود، امکان تعریف قلموهاست. اینکه تمام طراحان از سراسر دنیا می‎توانند براش‎های جدید بسازند و به دست شما برسانند تا در طرح‎هایتان از آنها استفاده کنید، خیلی هیجان انگیز است. 

انواع مختلفی براش در ایلاستریتور وجود دارد، حتماً ویدیوهای آموزشی در این زمینه را ببینید اما خودتان هم گزینه‎هایش را امتحان کنید. چندان پیچیده نیست.بسیاری از براش ها در سطح اینترنت به فروش می‎رسند که می‎توانید از آنها هم  استفاده کنید.

5. در یک دنیای رنگی غرق شوید!

در طول یادگیری برنامه ایلاستریتور، قطعاً با اتفاقات  و تجربه های جالب و دوست داشتنی‎ای روبه رو خواهید شد. اما بدون شک یکی از بهترین ویژگی‎های این برنامه، وسعت کتابخانه های رنگی‎اش است.صدها پالت رنگ، تون های گرم، سرد، روشن، تیره، بافت های مختلف و ... شما را به وجد خواهد آورد.

گزینه ای هم وجود دارد بنام Recolor Artwork که کمکتان می‎کند مجموعه رنگی موجود در کارتان را تغییر دهید. به راحتی آب خوردن!

اگر آماده اید تا این برنامه جذاب را یاد بگیرید، از این قسمت نسخه 2018 ایلاستریتور را دانلود و نصب کنید و پای به دنیای دوست داشتنی طراحی وکتور بگذارید.

نظرات
آرمین مینی: 1397/01/18 - 17:28

با تشکر از مطالب سپیده، واقعن ایلستریتور میتونه کمک زیادی به ارتقای طراحی و گرافیک ایران بکنه. که در این زمینه ضعف زیادی دیده میشه. اما کار با این تکنولوژی قوی و بروز دنیا کمی یاد دادن و ترغیب بچه هارو نیاز داره. که میشه گفت آموزشی وجود نداره.
- افرادی که مدت زیادی فوتوشاپ کار کردن میتونن با ایلستریتور دوست بشن.
- نرم افزارهای شرکت ادبی بی نظیرن.

علی یگانه: 1397/01/18 - 20:17

دقیقا همین طوره دوست عزیز
ما سعی میکنیم آموزش های جامع و کاملی به صورت ویدئویی از این نرم افزار فوق العاده کاربردی منتشر کنیم
به امید موفقیت شما دوستان عزیز

سید رضا عاصمی: 1397/04/22 - 06:29

ممنون از سرکار خانم سپیده با آموزش گرم و ساده و پر محتواشون.

علی یگانه: 1397/04/22 - 20:44

سلام
ممنون از نظرتون

سجاد هاشمی: 1397/05/08 - 22:45

سلام
من مهندس عمران هستم.24سالمه.اینکه همیشه ایده های طراحی خوب داشتم توش شکی نبود ولی متاسفانه تازه با دنیای فتوشاپ و ... اشنا شدم.ولی دیر نشده الان که سربازم وقتی تموم شد میخام برم دانشگاه و گرافیک بخونم لطفا نظر بدید و راهنماییم کنید.ممنون میشم خیلی نیاز به راهنمایی دارم