x

مفهوم لایه ها

در فتوشاپ

بازدید: 4111 شنبه 03 آذر 1397
فتوشاپ

تا حالا به این فکر کردید که طراحان چطور تصاویر فوق العاده و باورنکردنی درست میکنند؟ درحالی که تکنیک های زیادی برای ترکیب تصاویر وجود دارد، یک مورد را همه کاربران فتوشاپ حتما استفاده می کنند، و آن هم لایه است. در این آموزش قرار است بدانیم چطور با لایه ها کار کنیم، انواع لایه بندی در فتوشاپ را بشناسیم و چند شکل ساده ایجاد کنیم.

لایه ها چه کار می کنند؟

میتوانید به لایه ها به چشم کاغذهایی شفاف نگاه کنید که روی همدیگر قرار می گیرند. انواع مختلفی از لایه ها وجود دارد:
لایه محتوا (Content Layer) : این لایه ها می توانند با تصویر، متن و یا شکل پر شوند.

لایه تنظیمات (Adjustment Layer): این لایه ها برای اعمال تنظیماتی مثل نور و رنگ استفاده می شوند. به این دسته از لایه ها، لایه های غیر مخرب (Nondestructive editing) می گوییم. چرا که تغییری روی تصویر اصلی اعمال نمی کنند.

زمانی که لایه ای در فتوشاپ می سازیم ، یک چشم کنار لایه ها فعال می شود که با خاموش روشن کردن آن، می توانیم تاثیر آن روی لایه های زیرین را ببینیم. 

پنل لایه ها، به صورت پیشفرض سمت راست پایین صفحه باز است. اگر به طور اتفاقی این پنل بسته شد از منوی Window گزینه Layer را تیک بزنید.

ایجاد لایه تنظیمات (Adjustement Layer):

اگر تا به حال با لایه ها کار نکرده اید، پیشنهاد می کنم اول از Adj layer ها استفاده کنید. یادتان باشد که این لایه ها معمولا به تنهایی کاری نمی کنند بلکه تصاویر و لایه های زیرین خود را تحت تاثیر قرار می دهند.

1. من یک تصویر در فتوشاپ باز کردم. میخواهم یک لایه تنظیمات بالای آن ایجاد کنم

2.از قسمت پایین پنل، روی گزینه Adjustment layer بزنید و از منوی باز شده Hue/Saturation را انتخاب کنید. 

3. یک لایه جدید به پنل لایه ها اضافه می شود. آموزش استفاده از این adj layer در بخش دیگری توضیح داده خواهد شد اما اگر دستگیره ها را تغییر دهید خودتان نتیجه را خواهید دید :)

ایجاد یک لایه خالی

بعضی اوقات در فتوشاپ نیاز میشود که لایه ای خالی ایجاد کنیم. مثلا می خواهید با قلمو چیزی روی تصویر بکشید. برای این کار، کافیه روی دکمه New layer از قسمت پایین پنل لایه ها کلیک کنید تا لایه جدید ایجاد بشود.

برای کپی کردن یک لایه چندین روش وجود دارد. یکی کلیک راست روی لایه و انتخاب گزینه Duplicate Layer هست، دیگری انتخاب همین گزینه از منوی Layer . و همینطور کلید های میانبر Ctrl+j.

نکته: در فتوشاپ لایه بک گراند را نمی توان ویرایش کرد، مگر اینکه قفل آن را باز کنید و یا با کلیک راست و گزینه Layer from background آن را به لایه ی معمولی تبدیل کنید.

لایه های متنی

برای ساخت یک لایه متن ، کافیست با ابزار Type tool که با حرف T از روی کیبرد فعال می شود، یکبار روی صفحه کلیک کنید ، تا لایه متن به صورت خودکار ایجاد شود. توجه داشته باشید که تا زمانی لایه متن قابل ادیت متنی هست که حالت متنی لایه حفظ شود ، یعنی نوع لایه از نوع متنی باشد. در صورتی که با گزینه Rasterize layer لایه را به حالت پیکسلی در بیاوریم، مانند هر تصویر یا شکل دیگری می بایست با ان کار کنیم و دیگر به کارکتر ها و تنظیمات متن دسترسی نخواهیم داشت.